Produksjoner og repertoar

Skala Operakor har et bredt repertoar i operasjangeren, og vi framfører korpartier og solistpartier fra kjente og mer ukjente verker av komponister som Verdi, Puccini, Boito, Tsjaikovskij, Wagner, Bernstein, Saint-Saëns og mange flere. All musikk synges på originalspråket. Koret opptrer både med egenproduserte forestillinger og konserter og produksjoner i samarbeid med andre.


Vi har blant annet sunget i Drammens Teater, Lillestrøm Kulturhus, Flammen i Nittedal, Universitetets aula, Nationaltheatret, Edderkoppen, Sentralen, Litteraturhuset, Ridehuset i Oslo, Grieghallen i Bergen, Eric Ericssonhallen i Stockholm og Teatro Forma i Bari, Italia.

Forestillinger

Skala Operakor lager sine helt særegne forestillinger. Vi setter sammen korpartier av forskjellige komponister til en forestilling som blir scenisk framført med dialoger, scenografi og kostymer.


Så vidt vi vet er det ingen andre kulturformidlere som opptrer med et slikt konsept i Norge. For oss er dette er en måte å gjøre opera som musikksjanger tilgjengelig for flere enn dem som vanligvis går i Operaen, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra publikum om denne formidlingsformen. 

Mefistofele

Vårt største prosjekt hittil har vært samarbeidet med Viken Operaakademi i 2023: en storstilt oppsetning av Arrigo Boitos  forrykende opera Mefistofele - med solister, fullt kor og orkester!


På scenen hadde vi også dyktige dansere, og spennende digitale effekter. Forestillingene ble spilt både i Lillestrøm Kultursenter og i Drammens Teater - som var fylt til siste sete.


Operaen forteller historien om Faust, som er ledet av sitt ønske om å bli ung og vakker igjen, og selger sin sjel til djevelen, selveste Mefistofele. 

Det er andre gang i Norgeshistorien at verket settes opp, og denne gangen kun med amatører i alle rollene.


Publikum fikk mektige korpartier og krevende solistprestasjoner.
Det ble både himmel og helvete, smektende duetter og dramatiske arier. Vi er glade over at et entusiastisk publikum fikk bli kjent med en lang rekke nydelige melodier, ja, vi vil faktisk kalle dem hits.

Se utdrag her

Suor Angelica

Viken Operaakademi ble arrangert i samarbeid med Skala Operakor for første gang i 2022. Vår første oppsetning var Giacomo Puccinis enakters opera Suor Angelica.


Handlingen i operaen foregår opprinnelig i et kloster, men var i vår oppsetning, etter en idé av Grazia Dicanio-Bakker, flyttet til et kvinnefengsel:
Angelica har vært fengslet i syv år, etter å ha blitt utvist av sin egen klan fordi hun fikk en sønn med en i en annen klan. Angelica får besøk av sin tante, som kommer for å ta et siste familieoppgjør og bringer med seg en grusom nyhet. 


Dirigent: Maria Nygård Molund
Regi og sangdirigent: Hedda Dicanio-Bakker 

Instruktør: Ida Ingels

Pianister: Stefan Ibsen Zlatanos og Lars Fredrik Nystad


Forestillingen ble spilt i Storstua i Lørenskog i august.
Se et utdrag på vår YouTube-kanal


Viken Operaakademi er et samarbeidsprosjekt mellom Skala Operakor, dirigentene Maria Nygård Molund og Hedda Dicanio-Bakker, og Musikkeriet i Oslo. Initiativtagerne vil videreutvikle akademiet til et årlig tilbud til ungdom og voksne. I 2023 satte vi sammen opp operaen Mefistofele av Arrigo Boito.

Du må ikke sove...

Til forestillingen "Du må ikke sove..." hadde Skala Operakor valgt stykker fra den flotteste kormusikken i operaverdenen og presenterte sin egen operaforestilling om fordommer og mørke holdninger som fortsatt preger samfunnet vårt.

Det ble drama og sterke følelser, kjærlighet og svik - og koret sang «med hjertet utapå drakta».

Forestillingen ble spilt i Ridehuset på Akershus festning i juni 2022.
Idé og regi var ved Hedda Dicanio-Bakker og Ida Ingels. Pianist var Olga Jørgensen.

Drap, kjærlighet og hat

I anledning korets 10-års jubileum, bød Skala Operakor i november 2021 på en konsert med korstykker fra operaens gullalder, da storheter som Giuseppe Verdi, Arrigo Boito, Amilcare Ponchielli, og Pietro Mascagni rådde majestetisk over de europeiske operascenene. Som kjent er drap, kjærlighet og hat faste ingredienser i de fleste operaene! Konserten inneholde også et stykke av Francis Poulenc, som ikke var samtidig med Verdi, men hadde han vært det, hadde de sikkert vært gode venner. I hvert fall på FB.


Skuespiller Anders Ribu presenterte stykkene i et historisk perspektiv, knyttet til Verdi og hans samtidige venner, komponister og samarbeidspartnere og pianist Olga Jørgensen satt ved flygelet og organist Halvard Hiis spilte på Paulus kirkes vakre orgel.

Se høydepunkter på vår YouTube-kanal

What a difference

a day makes

Dette er også en historie med musikk fra flere operaer som gjenspeiler handlingen, og dialoger binder stykket sammen. Handlingen er lagt til en dystopisk verden der lite skal til for å velte skjøre forbrødringsforsøk mellom nasjoner. Brennende nasjonale følelser og et politisk attentat fører statene til krig mot hverandre, og i løpet av én dag raser verden sammen.

Musikken er hentet fra verker av Verdi, Donizetti, Barber, Boito, Saint-Saëns, Fauré og Giordano Forestillingen ble framført på Sentralen i Oslo 11.11.2018, på dagen hundre år etter avslutningen av 1. verdenskrig, og senere oppført på Edderkoppen scene i 2019 i forbindelse med Operafestivalen i Oslo.

Til Italia

«Hva du vil» består av stykker av Verdi, Giordano, Offenbach, Bizet, Bernstein og Schönberg fra mange ulike operaer. Stykket ble framført seks ganger på Litteraturhuset i Oslo 2017–2018. I 2019 reiste Skala Operakor med «Hva du vil» til «Skeive dager» i Bari i Italia. Dialogene var oversatt og ble framført av koret på italiensk med tittelen «Come mi vuoi» for et entusiastisk publikum.



Hva du vil – en vaudeville

Forestillingen handler om livet i en sliten bule i Berlin på slutten av 1920-tallet, med horer, gangstere og narko-dealere. Kafeen eies og drives av en horemamma, men lederen i en av gjengene vil gjerne overta geskjeften.

For å tvinge henne til å gi fra seg kafeen og de «lukrative» inntektene, blir horemammaens øyesten Mimmi bortført og voldtatt før de slipper henne forslått fra seg i kafeen igjen. Men kvinnene og horemamma tar en grusom hevn, og som i alle operaer må noen bøte med livet – og stykket får en dramatisk slutt.




Konserter

Helt fra 2015 har Skala Operakor laget tema-konserter med innslag av sceniske opptrinn i tillegg til vanlige konserter, både alene og i samarbeid med andre. I en årrekke har koret også deltatt på Norges Korforbunds julekonserter. Her er et utdrag av hva vi har drevet med. 



  • 2020: «En hyllest til John Williams», invitert til samarbeid med Lørenskog musikkorps i Lørenskog kulturhus.

  • 2019:   Musikal-konsert, invitert til samarbeid med Bjølsen ungdomskorps i Ridehuset i Oslo.

  • 2019:   Klassisk konsert, invitert til samarbeid med Opus 82 og solist Håkon Kornstad i Jar kirke, Bærum.

  • 2018 og 2019: «A night at the opera» på Kolben kulturhus på Kolbotn, invitert til samarbeid med Kolbotn konsertorkester og solistene Didrik Solli-Tangen og Tuva W. Hongve.

           

  • Se flere konserter
    • 2017: «Grenseløs opera», en konsert i samarbeid med det stockholmsbaserte koret Opera Viva i Eric Ericssonhallen i Stockholm og i Fanehallen på Akershus festning i Oslo. Med pianist Erling R. Eriksen og skuespiller Anders Ribu. 
    • 2016: «Much to sing about nothing» i anledning 400-årsmarkeringen for Shakespeares død i samarbeid med teaterkompani kWh, pianist Sigstein Folgerø og skuespiller Anders Ribu. Repertoar fra Verdi, Gounod, Rossini, Stanford, Lindberg, Berlioz og Thomas. Litteraturhuset i Oslo.
    • 2016: Åpning av Ibsenfestivalen på Nationaltheateret og deltakelse i «Borkman» på Amfiscenen.
    • 2016: «Love is in the arias» med korsatser, duetter, kvartetter og kvintetter fra Verdi, Mozart, Bellini, Tsjaikovskij, Puccini og Offenbach i samarbeid med pianist Sigstein Folgerø.
    • 2015: Korkonkurranse i Bergen, Grieghallen.
    • 2015: «Sommer, vinter, høst og vår», operakafé i Litteraturhuset i Oslo. Repertoar: Monteverdi, Mascagni, Delibes, Mendelssohn, Mozart, von Weber, Nicolai, Elgar, Gómez, Rimsky-Korsakov, Gilbert & Sullivan. Pianist Erling R. Eriksen og skuespiller Madeleine Harris.
    • 2015: Operakafé i samarbeid med Sandnes Operakor på Sandnes kulturhus og Litteraturhuset i Oslo med repertoar fra Verdi, Wagner, Gounod, Puccini, Tsjaikovskij, R. Strauss og Bernstein. Pianist Erling R. Eriksen.

Repertoar

Skala Operakor har et stort repertoar som spenner vidt, og her nevner vi bare noe av det vi har sunget. Se og hør også SoundCloud og YouTube for smakebiter.

Berlioz

Korpartier fra operaene Béatrice et Bénédict og Les Troyens. I scenisk framføring.

Boito

Høsten 2023 satte vi opp hele Boitos opera Mefistofele (hans eneste) i samarbeid med Viken Operaakademi med to forestillinger. Tidligere hadde vi sunget en rekke korpartier herfra, blant annet «Ridda e fuga infernale» og «Salve regina». 

Borodin

Fra operaen Prins Igor: «Polovetskie plyaski»
(Polovtsian Dances).

Donizetti

Fra operaen Anna Bolena (Anne Boleyn) «Chi può vederla».
I scenisk framføring.

Mascagni

Fra operaen Cavalleria rusticana har vi blant annet sunget den vakre «Regina coeli» (Easter Hymn).

Offenbach

Fra operaen Les contes d’Hoffmann  (Hoffmanns eventyr) har vi framført «Belle nuit» med kor og egne solister. I scenisk framføring.

Ponchielli

Fra operaen La Gioconda - kor- og solistpartiene i «Angele Dei».

Poulenc

Fra operaen Karmelittsøstrene har vi framført korpartiet fra den dramatiske avslutningen - med hettekledd bøddel.

Puccini

Vi har framført korpartier fra operaene Madama Butterfly, Tosca  og Turandot. I tillegg har vi i samarbeid med Viken Operaakademi oppført hele operaen Suor Angelica scenisk med egne solister.

Saint-Saëns

Fra operaen Samson et Dalila har vi sunget «Choeur des Hebreux» i scenisk framføring.

Tsjaikovskij

Fra operaen Eugene Onegin har vi sunget og framført «Valsescenen» scenisk.

Verdi

Skala Operakors favorittkomponist. Av de 17 operaene vi har sunget fra, nevner vi: Aida, Don Carlo, La Traviata, Macbeth, Nabucco og Otello. Mange av kor- og solistpartiene fra disse og flere operaer har vi framført scenisk.

Wagner

Vi har framført korpartier fra operaene Der fligende Holländer, Die Meistersinger von Nürnberg, Lohengrin og Tannhäuser.

I samarbeid med andre har vi også sunget partier fra musikaler som The Sound of Music, Chess, Les Misérables og West Side Story og filmmusikk av John Williams, bl.a. fra Star Wars og Saving Private Ryan. I tillegg har vi sunget spillmusikk fra Civilization VI - og «Bohemian Rhapsody» av Freddy Mercury.

Samarbeidspartnere

  • Orkestre, korps og ensembler

    Til større arrangementer samarbeider vi med både profesjonelle og amatører på høyt nivå. Her nevner vi blant annet:


    • Viken Operaakademis orkester under ledelse av Maria Nygård Molund
    • Bærum symfoniorkester
    • Kolbotn konsertorkester
    • Opus 82
    • Oslo Messingkvintett
    • Lillestrøm musikkorps
    • Lørenskog musikkorps
    • Bjølsen ungdomskorps
    • Skedsmo janitsjarorkester
  • Pianister

    Vi engasjerer profesjonelle musikere til konserter og forestillinger. Her er noen av dem vi har samarbeidet med flere ganger:


    • Lars Fredrik Nystad
    • Stefan Ibsen Zlatanos
    • Andreas Løken Taklo
    • Erling Ragnar Eriksen, professor i musikk ved Høgskolen i Stavanger og Barratt Due musikkinstitutt
    • Sigstein Folgerø
    • Berit Billingsø
    • Olga Jørgensen
  • Samarbeidspartnere

    For å lage forestillinger og temakonserter er vi avhengige av gode og profesjonelle krefter, som er med på å høyne kvaliteten på det vi framfører:


    • Maria Nygård Molund, dirigent
    • Tone Våga Kummervold, operasanger
    • Ida Ingels, instruktør
    • Anders Ribu, skuespiller
    • Madeleine Bernstein Harris, skuespiller
    • Kompani kWh, teatergruppe
    • Grazia Dicanio-Bakker, scenografi og oversetter til italiensk

  • Organisasjoner og kor

    Vi har samarbeidet med og blitt engasjert av ulike organisasjoner og institusjoner, som:


    • Viken Operaakademi, et årlig tilbud til ungdom og voksne amatørmusikere og -sangere til å fordype seg i operaens verden
    • NRK, i programmet «Stjernekamp» når deltakerne konkurrerer i operasjangeren, og i HAIK sammen med rapperen Arif
    • Oslo operafestival, der vi har sunget på konserter og gjesteframført «What a difference a day makes»
    • Nationaltheateret, der vi åpnet Ibsen-festivalen i 2016 og deltok i oppsetningen «Borkman» på Amfiscenen
    • Sveriges ambassade i Norge, for diverse sangoppdrag
    • MIXED lgbti (Movimento Indipendente X Eguali Diritti), som la alt til rette for at vi kunne oppføre «Come mi vuoi» (Hva du vil) på Teatro Forma i Bari, Italia
    • Sandnes operakor, med felles forestilling i Sandnes og Oslo
    • Opera Viva i Stockholm, med felles forestilling i Stockholm og Oslo

  • Støttespillere

    Stor takk til våre sponsorer og støttespillere de siste årene:

    • Drammen Kommune
    • Lillestrøm Kommune
    • Skipsreder Tom Wilhelmsens Stiftelse
    • Bergesenstiftelsen
    • Sparebankstiftelsen – Dextra Musica
    • Lørenskog kommune
    • Lørenskog Musikk- og kulturskole
    • Norges Korforbund
    • Musikkens studieforbund (Voksenopplæringsmidler)
    • Aktivitetsmidler for kor - administrert av Norges Korforbund
    • Oslo musikkråd 
    • Oslo kommune
    • Hasle skole
    • Lotteri- og stiftelsestilsynet
    • Grasrotandelen
    • Opera til folket
    • Comune di Bari (Italia)
Share by: